Warsztaty z zakresu motywacji i umiejętności psychospołecznych z psychologiem, pedagogiem i pracownikiem socjalnym
W dniach 28-29 czerwca 2014 roku Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Płocku zrealizowało kolejne zadanie projektu pn.: „Aktywna integracja w powiecie płockim” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadanie polegało na zorganizowaniu i przeprowadzeniu zajęć warsztatowych z zakresu motywacji i umiejętności psychospołecznych, które w tym roku odbyły się w Ośrodku Szkoleniowym w Cierszewie.
Warsztaty prowadzili psychologowie i pedagodzy z I Niepublicznej Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej „ąę” w Płocku.
Warsztaty zorganizowano dla:
- grupy rodziców zastępczych,
- grupy dzieci i młodzieży.
Grupa rodziców zastępczych wzięła udział w warsztatach kompetencji inter- i intrapersonalnych, których celem było:
- podniesienie kompetencji społecznych w zakresie komunikacji interpersonalnej oraz metod rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem;
- podniesienie poczucia własnej kompetencji i skuteczności;
- dostarczenie wiedzy o dostępnych instytucjach oraz osobach udzielających pomocy i wsparcia w sytuacjach problemowych.
Zajęcia obejmowały pracę warsztatową, w tym mini-wykład, burzę mózgów, w małych i dużych grupach oraz dyskusję.
Grupa młodzieży zrealizowała warsztat umiejętności psychospołecznych pn.: „Ślady i wzorce”, którego celem było:
- kształtowanie wrażliwości na wartości, normy i zasady;
- kształtowanie umiejętności spostrzegania;
- kształtowanie umiejętności poznawczych;
- „odciskanie” śladów na różnych poziomach ogólności: sytuacyjnym, typologiczno-sytuacyjnym, uogólnionym;
- kształtowanie umiejętności realizacji dążeń w grupie społecznej.
Metodami pracy podczas warsztatów dla młodzieży były zajęcia grupowe, które opierały się na dociekaniu i analizie przebiegu zdarzeń dla typowych sytuacji wychowawczych, w tym komentarze, recenzje, opisy i komentarze.
Dla grupy dzieci w młodszym wieku szkolnym zorganizowano warsztaty kształtujące umiejętności interpersonalne. Zajęcia zostały zaplanowane w sposób umożliwiający naukę umiejętności społecznych, trenowanie korzystania z nabywanych umiejętności oraz usprawnianie odruchów kontrolujących popędy i emocje. Zamierzeniem zajęć z dziećmi było współdziałanie i kształtowanie umiejętności istotnych w kontaktach międzyludzkich, takich jak:
- nawiązywania i podtrzymywania relacji (w tym prowadzenia rozmowy towarzyskiej);
- respektowania dystansu społecznego;
- włączania się we właściwy sposób do rozmowy trwającej w grupie osób;
- określania i wyrażania uczuć;
- przewidywania konsekwencji swojego zachowania;
- przystosowywania się do wymagań innych.
Podczas warsztatów dla dzieci wykorzystano techniki uczenia się bazujące na współdziałaniu i bezpośrednich doświadczeniach dzieci, łączeniu teorii z praktyką.